Jesus døde ikke i Jerusalem

Argumentet går på, at Jesus i Luk 13,33 siger, at en profet ikke kan dræbes andre steder end i Jerusalem, mens det af Joh 19,17-20 fremgår, at korsfæstelsen foregik udenfor selve byen.

Det er altså et argument, som hænger sig i en meget bogstavelig forståelse af udtrykket ”i Jerusalem” og hævder, at det må betyde, at det skulle foregå i selve byen indenfor bymurene.

Det kan virke lidt paradoksalt, hvis muslimer argumenterer om, hvor Jesus blev dræbt, når de fleste muslimer vil hævde, at Jesus ikke blev dræbt, men at en anden blev korsfæstet i stedet for ham.

Hvad ligger der bag?

Det er et spørgsmål eller et argument af den type, som signalerer en form for desperat søgen efter noget at kritisere Bibelen for.

Det kan måske betyde, at de føler sig presset i mødet med kritik af islam og Koranen, men det kan også betyde, at de på en side føler sig tiltrukket af Bibelen og på den anden side ønsker at finde fejl, som gør, at de kan afvise den.

Det kan også være et udtryk for, at de er i gang med at vurdere Bibelens troværdighed.

Hvad kan vi spørge om?

Det kan være en god anledning til at spørge, om de har læst de to kapitler i henholdsvis Lukasevangeliet og Johannesevangeliet og hvis ikke, om I skal gøre det sammen?

Det kan også være nærliggende at spørge, om de mener, at udtrykket ”i Jerusalem” nødvendigvis skal forstås så bogstaveligt, at det ikke kan gælde et sted, som ligger lige udenfor bymuren?

Man kan fx spørge, om de vil opfatte det som forkert, hvis en, der bor lige udenfor bygrænsen til en større by, normalt siger, at vedkommende bor i den by?

Hvad kan vi sige?

Det er en ret usædvanlig snæver forståelse af udtrykket ”i Jerusalem”, hvis det alene kan betyde indenfor bymurene.

På græsk står der, at det ikke er muligt, at en profet kan dræbes uden for eller væk fra Jerusalem.

Den danske 1992-oversættelse vælger altså at vende sætningen og siger, at en profet kun kan dræbes i Jerusalem. Det græske ord ”exå” kan både betyde ”uden for” eller ”væk fra”.

Når Jesus i Luk 13,33 siger, at en profet ikke kan dræbes uden for Jerusalem, er det som reaktion på, at nogle farisæere anbefaler ham at flygte, fordi Herodes vil slå ham ihjel.

Jesu svar viser, at han ved, at han skal slås ihjel i Jerusalem og ikke i en anden by eller et andet sted i landet. Jesu taler altså ikke om, at han nødvendigvis skal dræbes inden for Jerusalems bymur.

Andre artikler

Esajas 42,1-13 – Muhammed er Herrens tjener

Det hævdes, at Herrens tjener ikke kan være Jesus, fordi kristne kalder ham Guds søn, men at det er en profeti om Muhammed, fordi Koranen siger, at den er nedsendt til Allahs tjener (sura 2,23). Det hævdes også, at Muhammed var udvalgt af Allah (Sunan Ibn Majah 37,54 og Jami at-Tirmidhi 49,1), mens det ikke giver mening,

Læs mere »